zon in overvloed, verzorg uzelf en anderen goed

WARME DAGEN – Volgens de weersvoorspellingen wordt het de komende dagen erg warm. Bij warm weer is het belangrijk extra aandacht te geven aan uw gezondheid en dat van uw medemens.

Bij erg warme dagen zijn er een aantal signalen waarbij ons lichaam aangeeft dat de warmte hinderlijk is. We slapen minder goed, waardoor we moe en prikkelbaar kunnen worden. Ook concentratieproblemen kunnen ontstaan wanneer het te warm is en wanneer we minder goed slapen. We worden minder alert, zijn lusteloos, hebben het soms benauwd. Het zijn meestal de eerste tekenen dat we hinder ondervinden bij warmte.

voorzorgsmaatregelen

Zorg er bij (extreme) warmte voor dat u voldoende beschermd bent. Met deze tips kunt u uzelf beschermen tegen de warmte.

wees voorbereid

  • Zorg dat u altijd water bij de hand hebt.
  • Smeer uw lichaam tijdig en voldoende in met zonnecrème.
  • Volg de weersvoorspellingen via een weerapp.

drink voldoende

  • Drink meer dan gewoonlijk, ook als u geen dorst hebt.
  • Drink vooral water. Koffie en thee zijn ook goed.

hou uzelf koel

  • Draag een hoofddeksel.
  • Zoek verfrissing op. Kies eerder voor schaduw, dan voor zon.
  • Kies voor lichte, loszittende kledij.
  • Doe zware inspanningen op koelere momenten. Ga dus ’s morgens of ’s avonds sporten, maar niet ’s middags.

hou je woning koel

  • Gebruik zo weinig mogelijk apparaten die warmte produceren
  • Zet uw ramen en deuren open zolang het buiten koeler is dan binnen.

zorg voor ouderen

Ouderen zijn een erg kwetsbare groep op warme dagen. Ze voelen minder snel dat ze dorst hebben en kleden zich vaak te warm aan. Zorgt u voor een oudere? Roep dan onmiddellijk hulp in wanneer een oudere zich niet goed voelt. De gezondheidstoestand kan namelijk snel verslechteren. Neem dus regelmatig eens contact op met een oudere van uw familie, vrienden of uw buurt.