strooien bij winterweer
gepubliceerd op vr 10 jan 2025Text
We hebben al enkele sneeuwige en gladde ochtenden achter de kiezen. Werner Lenaerts (van de dienst onderhoud) en zijn ploeg zijn al enkele keren uitgerukt om te gaan strooien. Al jaar en dag staan zij ‘s winters klaar om de Zoerselse wegen sneeuw- en ijsvrij te maken. Zelfs ‘s nachts, als dat nodig is.
dag en nacht controle
“Wij werken met een ploegensysteem, waarbij elke ploeg telkens een week - dag en nacht - van wacht is”, vertelt Werner. “Is het mijn beurt en wordt er ‘s nachts sneeuw of ijzel voorspeld? Dan zet ik mijn wekker om de paar uur en controleer ik de situatie. ls het nodig, dan bel ik de strooiploeg en vertrekken we meteen. De wegen en fietspaden moeten vrij zijn voor de ochtendspits begint. Bij een normale wintertoestand bestaat de strooiploeg van wacht uit drie personen. Bij extreem winterweer kan dat verdubbelen.”
strooien volgens een vaste route
De route die de strooiploeg volgt, staat vast en is ook altijd dezelfde. Eerst worden de hoofdwegen vrijgemaakt. Let wel, de gewestwegen (de Handelslei/Kapellei, de Rodendijk/Zandstraat/Oostmallebaan en de Westmallebaan) horen daar niet bij. Ze vallen onder de bevoegdheid van het gewest en die mag de gemeente niet zelf strooien. Ook de Raymond Delbekestraat is ‘een specialleke’. Omdat die straat zowel op grondgebied Schilde als Zoersel ligt, strooit Zoersel het ene jaar, Schilde het andere. Daarna zijn de verbindingswegen tussen de hoofdwegen aan de beurt. Ten slotte gaat de ploeg langs de schoolomgevingen, schoolfietsroutes, begraafplaatsen en parkings van openbare gebouwen. Tegelijkertijd maakt een andere strooiploeg de fietspaden vrij.
we kunnen niet overal zijn
“We kunnen niet in elke straat strooien”, legt Werner uit. “In straten waar niet veel verkeer komt, heeft strooien weinig zin. Het zout of de pekel werkt niet wanneer er te weinig verkeer over rijdt om het te verdelen. De straten waar wel gestrooid wordt, zijn zo gekozen dat in principe iedereen minstens binnen een straal van 500 meter rondom zijn huis een berijdbare weg vindt.”
winterse krachtpatsers
De strooiploeg heeft verschillende machines die ze kan inzetten bij extreem winterweer. “Al weet ik niet of die winters nog zo streng zullen zijn”, twijfelt Werner. “Maar we hebben sowieso een machine die zowel zout kan strooien als pekel kan sproeien. Bij sneeuwval wordt ook de sneeuwschaaf met bandenmachine ingezet en bij hevige sneeuw gaan er twee tractoren mee de baan op om de wegen vrij te krijgen. De fietspaden worden met een speciale borstelmachine vrijgemaakt.”