tips geestelijke gezondheid

fit in uw hoofd

U bent misschien een van de vele mensen die leven met onzekerheid, angst of stress. Met mentale veerkracht kunt u zulke emoties overwinnen. 

Hieronder vindt u tien tips om fit in uw hoofd te worden (en blijven). Bij elke stap vindt u leuke filmpjes met extra tips en motivatie. 

stap 1 | vind uzelf oke

Voelt u ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streeft u ook de perfectie na en wilt u alles steeds onder controle hebben?

Overtuig uzelf van het volgende:

  • U hoeft helemaal niet perfect te zijn.
  • U bent uniek en verdient respect zoals u bent.
  • Blijf voor ogen houden dat u meer dan de moeite waard bent.
  • Zoals u nu bent, mag u er echt zijn.

wees niet te streng voor uzelf

laat de filter achterwege

stap 2 | praat erover

In uw hoofd kunt u van een mug een olifant maken. Uw gevoelens overweldigen u: ze dringen zich op, halen u uit uw concentratie en verstoren uw nachtrust.

Waarom u erover moet praten?

  • Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en hebt u er vat op.
  • U ziet beter wat er aan de hand is en wat u eventueel kunt doen.
  • Dat u erover durft te praten, is eerder een teken van sterkte dan van zwakte.

JOTH

Bent u (of uw kind) tussen 12 en 25 jaar? Bekijk hieronder wat JOTH - JOngeren THerapie en THuis - voor u kan betekenen.

de eerste stap is de moeilijkste

stap 3 | beweeg

Pieker u zich soms ook suf?

Kies een bewegingsactiviteit die u leuk vindt en makkelijk kunt doen: fietsen, wandelen, joggen, …

Er zijn meer voordelen van beweging dan u denkt:

  • U gaat vanzelf minder piekeren. 
  • U verhoogt uw energiepeil én uw doorzettingsvermogen.
  • Bovendien krijgt u er een heerlijk ontspannen gevoel van.
  • Gezonde vermoeidheid verbetert ook uw slaap.

Bewegen Op Verwijzing

Weet u niet goed hoe u moet starten met bewegen? Neem dan zeker eens contact op met de Bewegen Op Verwijzing coach. Hiervoor contacteert u uw huisarts.

yogasessie

Misschien is yoga iets voor u?

work-out voor iedereen

Enkele bewegingstherapeuten van Bethanië werkten onderstaande work-out uit die u eender waar kunt doen.

stap 4 | probeer iets nieuws

Misschien droomt u ervan om Spaans te leren? Of wilt u de tango leren dansen? Iedereen kan iets maken of onder de knie krijgen.

Doe iets of maak iets. Gebruik uw fantasie! Het geeft u het gevoel dat u uniek bent en dat u leeft.

kook u happy

Misschien is koken wel uw nieuwe ding? Logo Antwerpen heeft op zijn website enkele filmpjes met makkelijke, heerlijke recepten geplaatst. 

stap 5 | reken op uw vrienden

Zolang u het zelf niet zegt, kunnen uw vrienden niet weten hoe u zich voelt en hoeveel behoefte u hebt aan contact.

Er is niets dat meer kracht geeft dan u door uw vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Met iedereen deelt u wel iets.

zet u in voor anderen

verbonden blijven op afstand

stap 6 | durf nee zeggen

Op lange termijn loont een 'nee'.

Pas als u nee durft te zeggen, ervaart u uzelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil. Als nee kan, wordt ja een woord waar u echt plezier aan beleeft. Dan doet u weer dingen in volle vrijheid en geniet u ervan.

nee zeggen, zo lukt het wel

de eerste stap in de richting van een vrij en assertief leven

stap 7 | ga ervoor

Durf u te engageren. Als u opgaat in een activiteit, vergeet u even uw beslommeringen en krijgt u gevoel dat u echt leeft.

Er bestaan enorm veel manieren om u te engageren: een film bekijken, vrienden opzoeken, een recept uitproberen, uw dochter helpen bij haar huistaak, voetballen, vrijen, poetsen, toneelspelen, actief zijn in een vereniging, ... Als u een groepsactiviteit doet, dan zorgt de groep ervoor dat u kunt opgaan in de activiteit.

blijf niet bij de pakken zitten

stap 8 | durf hulp vragen

U kunt niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat u zichzelf kunt redden. Hulp vragen is dus helemaal oké. U zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met u meedenkt.

Ga bij uzelf na waarvoor u precies hulp nodig hebt en bij wie u daarvoor terecht kunt.

'Eerlijk Gezegd'

stap 9 | gun uzelf rust

Slorpen uw werk, kinderen, ouders,… haast al uw tijd op? Zo krijgt u stress. U wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van.

Maak regelmatig een moment vrij voor uzelf en las activiteiten in die u helpen om tot rust te komen. Zo vermijd u dat de spanning zich ophoopt.

ademhalingsoefeningen om tot rust te komen

bouw rust in voor uw geest

stap 10 | uw hoofd boven water

Zit u in een periode dat alles tegenvalt? Dan kunt u soms niets meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden:
gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor uzelf.

Als u verdrietig bent, huil dan eens uit, trek u even terug, bestel een kopje thee op een terrasje, ga de stad in, snuif wat frisse lucht of laat u koesteren. Misschien merkte u het al eens: ooit komen er betere tijden.

blijf positief denken

positief denken: 5 praktische tips

wat is de beste zelfzorg voor uw mind?